Nieuwe kansen in sportsponsoring door succes Nederlandse coureurs

Tilburg 19-11-2018

De afgelopen jaren groeit het aantal kijkers van de autosport gestaag. Wereldwijd lijkt de interesse in de autosport te groeien, vooral de koningsnummers zoals de Porsche supercup en de Formule 1 worden volgens GP update goed bekeken in zowel binnen- als buitenland. Bedrijven betalen grof geld om hun naam te mogen koppelen aan deze bloedstollende sport. Zo investeert Redbull volgens magazine Forbes jaarlijks ruim 54 miljoen om een Formule 1 team met haar naam rond te laten rijden.

Uitstekend platform

Steeds vaker blijkt sport voor bedrijven een uitstekend platform om te communiceren met consumenten en klantenrelaties. Nagenoeg alle grote bedrijven in Nederland zijn dan ook in grote of kleine mate sportsponsor. Volgens communicatie expert Martijn Hemminga is sportsponsoring zowel vanuit marketing-oogpunt als vanuit communicatie en public relations optiek gezien een communicatie-instrument bij uitstek. Sportsponsoring kan namelijk zorgen voor het genereren van naamsbekendheid, het verbeteren van een imago, het verhogen van omzet en biedt kansen op het gebied van relatiemanagement. Zeker in een tijd waarin traditionele reclame inlevert aan impact en effectiviteit, vormt sponsoring uitstekende mogelijkheden.

Meer exposure dan ooit tevoren

De Formule 1 en Porsche Mobil 1 Supercup hebben met succesvolle Nederlandse coureurs Max Verstappen en toekomstig coureur Michael Verhagen een uitstekend moment gecreëerd om als sponsor in te stappen. Met meer exposure dan ooit tevoren zijn de sponsoren de échte winnaars in de autosport volgens Nick Man, marketing manager van het Porsche team Verhagen/Bas Koeten racing. “De sponsoren liften mee op het Nederlandse succes in de autosport. Met een succesvolle huidige generatie en een veelbelovende nieuwe generatie coureurs op komst zit je in de autosport de komende tijd wel goed.” Als kers op de taart durft prins Bernard van Oranje, mede-eigenaar van circuit Zandvoort al te speculeren over de komst van de formule 1 naar eigen land in 2020.

Win-win situatie

Ten opzichte van de sponsorkosten van de Formule 1, zijn de bedragen waarover in de Porsche supercup wordt gesproken slechts een schijntje. Zo kost het een bedrijf slechts €350.000 om hoofdsponsor en naamdrager van het Porsche raceteam Verhagen/Bas Koeten Racing te worden. Verhagen, die race na race op zijn naam schrijft zegt: “Het moet een win- win- situatie voor zowel ons team als onze toekomstige sponsor zijn. Voor ons een budget om nog meer titels te kunnen veroveren en voor onze sponsor, de deal van zijn leven.”

In de 7e versnelling uw doelen behalen? Stap dan nu in!

Kijk voor meer informatie op onze sponsor pagina, klik hier.

Of klik hier om onze presentatie te bekijken op Slideshare.

Een reactie plaatsen